Ondanks de politieke onzekerheden zijn op 1 januari 2025 ruim 14 Nederlandse gemeenten alsnog van start gegaan met de invoering van zero-emissiezones. In Amersfoort, Amsterdam, Assen, Den Haag, Delft, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle zijn de zones reeds actief. In Den Bosch, Groningen, Haarlem en Enschede starten ze later dit jaar.
Vrachtwagens en bestelbussen met een vervuilende uitstoot mogen vanaf heden niet meer in bepaalde delen van de genoemde gemeentes komen. De gemeenten hanteren in de eerste vier maanden nadat de zero-emissiezone is gestart, een zogeheten boetevrije periode. Ondernemers die in die periode de zero-emissieregels overtreden, ontvangen dan uitsluitend een waarschuwing.
In praktijk mogen vrachtwagens en bestelbussen welke na 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet enkel de zone betreden wanneer deze uitstootvrij zijn. Voor bestaande vrachtwagens en bestelbussen eisen gemeenten dat ze voldoen aan emissieklasse Euro 5.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) pleit voor een consistent en duidelijk overheidsbeleid omdat er momenteel veel onduidelijkheden zijn. Met name de recente onrust rondom de regels heeft voor veel onzekerheid gezorgd. Ook dringt TLN aan op verruiming van de boetevrije periode en betere toegang voor Euro 6-voertuigen.
Samen met onze partners houden wij de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten zodat er ten alle tijde voldaan wordt aan geldende wet- en regelgeving.