
Bij Damen Shiprepair in Rotterdam heeft onlangs de Iona, een enorm cruiseschip van rederij P&O Cruises, in het droogdok gelegen voor een grote renovatie. Tijdens dit onderhoud werd zowel de binnenkant als de buitenkant flink aangepakt. En waar gerenoveerd word, komt afval vrij, heel veel afval.
Zo vroeg alleen al het vervangen van 7.000 matrassen om een strak georganiseerd afvalmanagement. Greenwaste was betrokken bij dit bijzondere project om ervoor te zorgen dat alles op tijd en verantwoord werd uitgevoerd.
Van Spanje naar Frankrijk, maar eerst even naar Rotterdam
De Iona is een van de grootste cruiseschepen van Europa, met ruimte voor ruim 5.000 passagiers. Tijdens de onderhoudsperiode in Rotterdam werd het schip klaargemaakt voor een nieuwe reis van Spanje naar Frankrijk. In korte tijd moest alles gereed zijn, een logistieke uitdaging die om een vlekkeloze uitvoering vroeg.
Samenwerking op locatie
Bij Damen Shiprepair is Iwan de Groot, vaste projectmanager namens Greenwaste, verantwoordelijk voor de begeleiding van alle werkzaamheden rondom afvalmanagement. Hij werkte tijdens dit project nauw samen met Rene Blom, projectcoördinator bij Damen, en Isabel Waterfall, Environmental Officer bij Carnival UK, de moedermaatschappij van P&O Cruises.
7.000 matrassen een tweede leven geven
Wat bij zo’n project de grootste uitdaging is? De duizenden oude matrassen die van boord komen een tweede leven geven, en de tijdsdruk. In 2,5 week tijd, van 8 tot 16 oktober, zijn ruim 82 containers (40 m³) met matrassen afgevoerd. Op 21 oktober is de Iona weer uitgevaren, precies volgens planning.
Om de matrassen een tweede leven te geven, en te voorkomen dat deze zomaar op de afvalberg belanden, werkt Greenwaste samen met retourmatras.nl, een van onze vaste inzamelpartners. Zij zorgen ervoor dat de matrassen worden gescheiden en gerecycled, zodat waardevolle grondstoffen opnieuw gebruikt kunnen worden.
Strak schema, soepele uitvoering
De renovatie van de Iona laat goed zien hoe belangrijk het is om afvalmanagement vroeg in het proces te betrekken. Dankzij duidelijke afspraken, korte communicatielijnen en nauwe samenwerking op locatie loopt het project volgens plan.
Zo dragen we er samen aan bij dat de Iona straks niet alleen fris gerenoveerd, maar ook duurzaam vernieuwd, de haven van Rotterdam verlaat.